Konsumenträtt

Om du inte är nöjd efter kontakten med kundservice kan du kontakta Oskarshamn Energis kundombudsman, som tar emot dina frågor, synpunkter eller klagomål.

Kontakta kundservice

I första hand rekommenderar vi att du kontaktar Oskarshamn Energis kundservice via telefon,
brev eller e-post och framför dina synpunkter eller klagomål.

Jämför elpriset via elpriskollen

Du har möjlighet att byta elleverantör. Det är du som elanvändare som
ska göra ett aktivt val av elavtal. För att kunna fatta ett välinformerat beslut
kan du använda dig av jämförelseverktyget Elpriskollen. Elpriskollen är ett
oberoende jämförelseverktyg för avtal om leverans av el och tillhandahålls
av Energimarknadsinspektionen. På Elpriskollen kan du enkelt jämföra
priser och villkor för olika elavtal.

Byte av elleverantör

Du kan byta elleverantör kostnadsfritt. Bytet ska genomföras inom tre
veckor. (9 kap. 11 § ellagen)
Om du säger upp ett tidsbestämt elavtal med (helt eller delvis) fast pris
innan bindnings- eller uppsägningstiden har löpt ut kan elleverantören ha
rätt att debitera dig en avgift för brutet avtal. Avgiften ska vara skälig och
får inte överstiga elleverantörens direkta ekonomiska förlust som orsakas
av uppsägningen. Avgiften får endast tas ut om det tydligt framgår av avtalsvillkoren att den får tas ut och vad den omfattar. (9 kap. 12 § ellagen)

Elleverantörens leveransskyldighet och mottagningsplikt

Elleverantören måste leverera el till dig tills du byter elleverantör eller slutar ta ut el. (9 kap. 14 § ellagen)
Du har rätt att få information 90 till 60 dagar innan ett tidsbestämt avtal
löper ut. Av informationen ska det framgå när ditt avtal upphör att gälla,
vilken uppsägningstid som gäller och vilket avtal du kommer få om du inte
säger upp det nuvarande avtalet. (9 kap. 15 § ellagen)
Din elleverantör är skyldig att ta emot och betala för den förnybara el
som du producerar om du är berättigad till skattereduktion för mikroproduktion och om du inte har ingått avtal med en annan elleverantör om att ta
emot elen. (9 kap. 16 § ellagen)

Dynamiska elpriser

Du har rätt att få information om möjligheter, kostnader och risker med
avtal med dynamiskt elpris innan du ingår ett sådant avtal. (9 kap. 17 § ellagen)

Uppgifter i elavtalet

Du har rätt att ta del av följande avtalsvillkor innan avtalet ingås eller bekräftas. Detta gäller även om avtalet ingås genom en mellanhand. (9 kap. 21 § ellagen)
1. elleverantörens namn, adress, telefonnummer och webbplats,
2. när avtalet träffas och vid vilken tidpunkt elleverantören planerar att
påbörja leveranserna,
3. den tid som avtalet löper på eller om det löper tills vidare,
4. vilka tjänster som avtalet omfattar,
5. elleverantörens åtagande,
6. villkoren för fakturering och betalning,
7. vad som gäller i fråga om förlängning av ett avtal som löper under en
viss tid,
8. villkoren för uppsägning av avtalet och om avtalet kan sägas upp avgiftsfritt,
9. hur ersättningen beräknas vid uppsägning i förtid av ett avtal som
löper under viss tid,
10. villkoren för ersättning om elleverantören inte uppfyller sitt åtagande enligt avtalet,
11. var det finns information om elleverantörens priser, övriga tjänster
och villkor samt om konsumenträttigheter, och
12. hur tvistlösning utanför domstol inleds.

Information om ändrade avtalsvillkor

Innan elleverantören ändrar dina avtalsvillkor i ett avtal som löper tills
vidare ska du informeras om det i ett särskilt meddelande senast två månader innan de nya villkoren börjar gälla. Du ska också informeras om din
rätt att säga upp avtalet. Om det är priset för elleveransen som ändras ska
du få veta skälen till det. (9 kap. 23 § ellagen)

Fakturering

Faktureringen ska baseras på din elförbrukning men om ditt nätföretag inte
har dina förbrukningsuppgifter ska du faktureras baserat på en uppskattad
förbrukning. Du har rätt att faktureras minst varje kvartal. Du ska kunna få
din faktura i elektronisk form. Elleverantören får inte ta betalt för att skicka
en faktura till dig. (9 kap. 24 och 27 §§ ellagen, 6–7 §§ förordningen om
leverans av el och aggregeringstjänster)

Betalningssätt

Elleverantören får ta ut en avgift för det betalningssätt som du har valt men
avgiften får inte överstiga kostnaderna för användningen av betalningssättet. (9 kap. 29 § ellagen)

Aggregeringstjänster m.m.

u ska, oberoende av ditt avtal med en elleverantör och utan dennes godkännande, kunna köpa och sälja andra eltjänster än elleverans. (9 kap. 31 §
ellagen)
Elleverantören får inte ta ut oskäliga avgifter eller ställa oskäliga krav
för att du har ett avtal om en aggregeringstjänst. Elleverantören ska på begäran lämna uppgifter om din historiska elförbrukning till ett företag som
du utser. (9 kap. 26 och 33 §§ ellagen)

Uppgifter om faktisk och historisk förbrukning

Du ska utan kostnad få uppgifter om din elförbrukning via elleverantörens
webbplats som kräver din inloggning eller applikation som kräver din inloggning. (12 § förordningen om leverans av el och aggregeringstjänster
och 3 kap. 7 § EIFS 2024:2)
Du ska också utan kostnad få uppgifter om historisk elförbrukning från
elleverantören. Uppgifterna ska omfatta din elförbrukning från de föregående tre åren. (14 § förordningen om leverans av el och aggregeringstjänster)
Om du inte har en mätare som kan fjärravläsas ska du få uppgift om din
elförbrukning från elleverantören minst var sjätte månad. Uppgifterna ska
dock lämnas var tredje månad om du begär det eller har valt elektronisk
fakturering. (12 § förordningen om leverans av el och aggregeringstjänster)

Avbrytande av elöverföring

Din el får stängas av endast om du har åsidosatt dina skyldigheter och det
rör sig om ett väsentligt avtalsbrott. Du ska också ha uppmanats att vidta
rättelse inom en skälig tid och ha informerats om att elen kan stängas av.
Elen får inte stängas av om du har åtgärdat bristen inom den tiden. Om det
finns anledning att befara att ett avbrott skulle medföra en personskada
som inte är obetydlig eller en omfattande sakskada får din el inte stängas
av. (11 kap. 2 § ellagen)
Om skälet till att din el ska stängas av är att du inte har betalat din elräkning finns ytterligare krav för att elen ska få stängas av. Elleverantören ska
informera dig om vilka alternativ som finns för att undvika att elen stängs
av. Du ska också ha uppmanats att betala inom tre veckor från att du delgavs en betalningsuppmaning. Om skulden är tvistig, det vill säga om du
har bestridit skulden, får din el inte stängas av förrän tvisten är löst. (11 kap.
3 § ellagen)
Om din el stängs av på begäran av din elleverantör utan att de nödvändiga förutsättningarna är uppfyllda har du rätt till ersättning för skador som
orsakas av att elen stängs av. Sådant skadestånd omfattar ersättning för
utgifter och inkomstbortfall samt för annan förlust på grund av avbrottet.
Du måste meddela elleverantören om du har ett krav på ersättning inom två
år från det att skadan inträffade. (11 kap. 6, 9–10 §§ ellagen)

Kundombudsmannen

Om du inte är nöjd efter kontakten med kundservice kan du kontakta Oskarshamn Energis kundombudsman, som tar emot dina frågor, synpunkter eller klagomål.

Efterfrågeflexibilitet

En outnyttjad resurs i kraftsystemet.

Efterfrågeflexibilitet är när elanvändaren frivilligt ändrar sin elförbrukning. 

Läs mer: Energimarknadsinspektionen

Externa rådgivare och myndigheter

Konsumenternas energimarknadsbyrå

Detta är en självständig byrå som kostnadsfritt informerar och ger råd och vägledning i frågor som rör el, fjärrvärme och gas. Konsumenternas Energimarknadsbyrå kan vara bra att prata med om du inte är nöjd med ditt beslut från Oskarshamn Energi.
www.energimarknadsbyran.se och Konsumentforum

Du kan även läsa mer på www.konsumentverket.se

Kommunala rådgivare

Du som konsument kan få hjälp av din kommuns konsumentvägledare respektive energi- och klimatrådgivare. För att komma i kontakt med rådgivarna på Oskarshamns kommun, ring servicecenter på 010- 356 00 00 eller hitta dem på www.oskarshamn.se

Energimarknadsinspektionen

Energimarknadsinspektionen är en tillsynsmyndighet som ser till att elmarknaden fungerar så bra som möjligt. Du kan kontakta EI om du har synpunkter eller klagomål gällande elnätstariffer, anslutningsavgifter, leveranskvalitet i elnätet. Här kan du också framföra dina synpunkter över marknaderna för el och fjärrvärme.
Energimarknadsinspektionens webbplats

Allmänna Reklamationsnämnden

Hit kan du vända dig om du inte är nöjd med ett beslut från Oskarshamn Energi. Det är en statlig myndighet som kostnadsfritt gör en opartisk prövning av konsumenttvister. Läs mer här

Image

Besöksadress: Hantverksgatan 15
572 55 Oskarshamn

info@oskarshamnenergi.se

Tel. 010 - 356 34 00

Öppettider