Konsumenträtt

Om du inte är nöjd efter kontakten med kundservice kan du kontakta Oskarshamn Energis kundombudsman, som tar emot dina frågor, synpunkter eller klagomål.

Kontakta kundservice

I första hand rekommenderar vi att du kontaktar Oskarshamn Energis kundservice via telefon,
brev eller e-post och framför dina synpunkter eller klagomål.

Jämför elpriset via elpriskollen

Du har möjlighet att byta elleverantör. Det är du som elanvändare som
ska göra ett aktivt val av elavtal. För att kunna fatta ett välinformerat beslut
kan du använda dig av jämförelseverktyget Elpriskollen. Elpriskollen är ett
oberoende jämförelseverktyg för avtal om leverans av el och tillhandahålls
av Energimarknadsinspektionen. På Elpriskollen kan du enkelt jämföra
priser och villkor för olika elavtal.

Byte av elleverantör

Du kan byta elleverantör kostnadsfritt. Bytet ska genomföras inom tre
veckor. (9 kap. 11 § ellagen)
Om du säger upp ett tidsbestämt elavtal med (helt eller delvis) fast pris
innan bindnings- eller uppsägningstiden har löpt ut kan elleverantören ha
rätt att debitera dig en avgift för brutet avtal. Avgiften ska vara skälig och
får inte överstiga elleverantörens direkta ekonomiska förlust som orsakas
av uppsägningen. Avgiften får endast tas ut om det tydligt framgår av avtalsvillkoren att den får tas ut och vad den omfattar. (9 kap. 12 § ellagen)

Dynamiska elpriser

Du har rätt att få information om möjligheter, kostnader och risker med
avtal med dynamiskt elpris innan du ingår ett sådant avtal. (9 kap. 17 § ellagen)

Uppgifter i elavtalet

Du har rätt att ta del av följande avtalsvillkor innan avtalet ingås eller bekräftas. Detta gäller även om avtalet ingås genom en mellanhand. (9 kap. 21 § ellagen)
1. elleverantörens namn, adress, telefonnummer och webbplats,
2. när avtalet träffas och vid vilken tidpunkt elleverantören planerar att
påbörja leveranserna,
3. den tid som avtalet löper på eller om det löper tills vidare,
4. vilka tjänster som avtalet omfattar,
5. elleverantörens åtagande,
6. villkoren för fakturering och betalning,
7. vad som gäller i fråga om förlängning av ett avtal som löper under en
viss tid,
8. villkoren för uppsägning av avtalet och om avtalet kan sägas upp avgiftsfritt,
9. hur ersättningen beräknas vid uppsägning i förtid av ett avtal som
löper under viss tid,
10. villkoren för ersättning om elleverantören inte uppfyller sitt åtagande enligt avtalet,
11. var det finns information om elleverantörens priser, övriga tjänster
och villkor samt om konsumenträttigheter, och
12. hur tvistlösning utanför domstol inleds.

Kundombudsmannen

Om du inte är nöjd efter kontakten med kundservice kan du kontakta Oskarshamn Energis kundombudsman, som tar emot dina frågor, synpunkter eller klagomål.

Efterfrågeflexibilitet

En outnyttjad resurs i kraftsystemet.

Efterfrågeflexibilitet är när elanvändaren frivilligt ändrar sin elförbrukning. 

Läs mer: Energimarknadsinspektionen

Externa rådgivare och myndigheter

Konsumenternas energimarknadsbyrå

Detta är en självständig byrå som kostnadsfritt informerar och ger råd och vägledning i frågor som rör el, fjärrvärme och gas. Konsumenternas Energimarknadsbyrå kan vara bra att prata med om du inte är nöjd med ditt beslut från Oskarshamn Energi.
www.energimarknadsbyran.se och Konsumentforum

Du kan även läsa mer på www.konsumentverket.se

Kommunala rådgivare

Du som konsument kan få hjälp av din kommuns konsumentvägledare respektive energi- och klimatrådgivare. För att komma i kontakt med rådgivarna på Oskarshamns kommun, ring servicecenter på 010- 356 00 00 eller hitta dem på www.oskarshamn.se

Energimarknadsinspektionen

Energimarknadsinspektionen är en tillsynsmyndighet som ser till att elmarknaden fungerar så bra som möjligt. Du kan kontakta EI om du har synpunkter eller klagomål gällande elnätstariffer, anslutningsavgifter, leveranskvalitet i elnätet. Här kan du också framföra dina synpunkter över marknaderna för el och fjärrvärme.
Energimarknadsinspektionens webbplats

Allmänna Reklamationsnämnden

Hit kan du vända dig om du inte är nöjd med ett beslut från Oskarshamn Energi. Det är en statlig myndighet som kostnadsfritt gör en opartisk prövning av konsumenttvister. Läs mer här

Image

Besöksadress: Hantverksgatan 15
572 55 Oskarshamn

info@oskarshamnenergi.se

Tel. 010 - 356 34 00

Öppettider