Allmänna avtalsvillkor vid leverans och installation av laddbox
Dessa Avtalsvillkor utgör en integrerad del av Kundens avtal med Oskarshamn Energi AB(nedan ”OE”) avseende försäljning och installation av Laddlösning. Giltiga från och med 2021-06-01.
1. Laddlösning
OE åtar sig att leverera och installera den laddbox som framgår av avtalet (nedan kallat ”Laddlösningen”).
2. Installation och driftsättning
OE och Kunden avtalar om tid för leverans och installation av
Laddlösningen.
Vid installationen och avlämnandet av Laddlösningen ansvarar
Kunden för att denne eller någon representant för Kunden närvarar.
Kunden ska även bereda OE och OEs underentreprenör tillträde
till utrymmen som är nödvändiga för installation av Laddlösningen samt tillhandahålla och bekosta el för installationen. Vidare ska Kunden även täcka och skydda ömtåligt och känsligt ytskikt i ovannämnda utrymmen under installationen.
Om Kunden uteblir eller inte ger OE tillträde till byggnad och mark enligt ovan, har OE rätt att debitera Kunden för de merkostnader som detta medför för OE.
Laddlösningen är installerad och klar för användning när
Laddlösningen driftsatts samt drift- och skötselanvisningar
överlämnats till Kunden eller dennes representant.
Om installationen av Laddlösningen försenas till följd av
omständigheter som OE inte kan styra över, ska datum då
Laddlösningen ska vara installerad och klar för användning skjutas fram och ny tid för leverans och installation ska avtalas mellan parterna. Detsamma gäller om förseningen är orsakad av nödvändiga förstärkningar av elnätet eller uppsäkring av fastighetens huvudsäkring.
För det fall Kunden inte fullgjort sina förpliktelser för att
Laddlösningen ska kunna driftsättas, till exempel avsaknad av
anslutningsmöjligheter, ska Laddlösningen ändå anses vara
installerad och klar för användning då OE, eller dess underentreprenör, installerat Laddlösningen på avsedd plats.
OE installerar Laddlösningen på sätt att huvudsäkringarnas
belastning minimeras. OE garanterar dock inte att fastighetens
huvudsäkringar klarar den ökade belastning Laddlösningen medför och kan därför inte hållas ansvarigt för eventuella kostnader för uppsäkring, ökade elnätsavgifter eller andra indirekta skador.
3. Introduktion, drift- och skötselanvisningar
OE kommer i samband med driftsättningen att erbjuda Kunden en introduktion av Laddlösningen. Om Kunden inte har möjlighet att närvara för denna så har Kunden möjlighet att få introduktionen över telefon vid ett senare tillfälle.
4. Ångerrätt
Kunden har i dessa fall rätt att ångra sig inom fjorton (14)
kalenderdagar, räknat från dagen då Laddlösningen blev installerad och klar för användning hos Kunden, dock tidigast från den dag då Kunden fått föreskriven information om sin ångerrätt.
Om Kunden vill utöva sin ångerrätt ska Kunden lämna eller sända ett meddelande om detta till OE. Kunden kan använda sig av Konsumentverkets standardformulär som finns på
Konsumentverkets webbplats. Kunden ska även kontakta OEs
kundservice för att erhålla vidare returinstruktioner.
Returnering av Laddlösning ska ske inom fjorton (14) dagar från det att Kunden utövade sin ångerrätt. Laddlösningen ska returneras fullständig, oskadad och i väsentligen oförändrat skick. All dokumentation ska bifogas returförsändelsen. Kunden står för returkostnaderna, vilket inkluderar eventuell ned- eller
bortmontering.
Om Kunden utövar sin ångerrätt ska denne ersätta OE för
- förhöjda leveranskostnader på grund av Kundens val av
leveransmetod, för det fall OE har gått med på att stå för
kostnaderna för återsändandet av Laddlösningen;
- laddlösningens eventuella värdeminskning i den mån det beror på att Kunden hanterat Laddlösningen i större
omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa
Laddlösningens egenskaper eller funktion; och
- en proportionell andel av det avtalade priset för installation som utförts innan Kunden utövade sin ångerrätt, i de fall då Kunden har begärt att installationen skulle påbörjas innan eller under ångerfristen.
För det fall Kunden nyttjar sin ångerrätt efter att installationen av Laddlösningen har påbörjats, ansvarar OE inte för återställande av Kundens egendom av slag det må vara.
5. Kreditupplysning
OE har rätt att utföra kreditprövning av Kunden innan avtalets
ingående och har rätt att avböja att ingå avtal med Kunden utifrån resultatet från kreditprövningen.
6. Betalningsvillkor
Fakturering sker när Laddlösningen är installerad och klar för
användning.
Betalning ska ske senast den dag som framgår av fakturan som
sänds till Kunden. Förfallodagen får dock inte inträffa tidigare än
trettio (30) dagar efter det att Laddlösningen är installerad och klar för användning.
För det fall betalning inte erläggs i tid äger OE rätt att kräva
ersättning för betalningspåminnelse, dröjsmålsränta enligt
räntelagen (SFS 1975:635) samt andra åtgärder med anledning av betalningsförsummelsen.
7. Återtagandeförbehåll
Laddlösningen förblir OEs egendom intill dess full betalning
erlagts. Vid ett återtagande av Laddlösningen av OE ska Kunden
ersätta OEs samtliga kostnader med anledning av återtagandet,
vilket även inkluderar eventuell värdeminskning.
8. Riskens övergång
Oavsett vad som anges i punkten 7 ovan övergår risken för
Laddlösningen till Kunden när den är installerad och klar för
användning.
9. Uppkoppling
Uppkoppling via wifi
Om Laddlösningen kan kopplas upp mot Kundens wifi
ansvarar Kunden för att sådan uppkoppling genomförs.
Kundens ansvarar också för att Kundens wifi är av god
kvalitet.
OE förbehåller sig rätten att, i rimlig omfattning och utan
ersättning till Kunden, ändra, begränsa tillgången till eller
stänga av Laddlösningen för t.ex. uppgradering, uppdatering,
underhåll och felkorrigering eller till följd av force majeureförhållanden utanför OEs kontroll.
Villkor för tillgängliga tjänster och abonnemang regleras
separat.
10. Fel och garantier
OE ansvarar för att Laddlösningen levereras i
avtalsenligt skick och att installationen sker på ett
fackmannamässigt sätt.
OE ansvarar inte för skador som installationen orsakar på
Kundens egendom, till exempel sprickor i putsad fasad, om
installationen skett på ett fackmannamässigt sätt.
OE ansvarar endast för fel som finns vid den tidpunkt när
Laddlösningen blir installerad och klar för användning och
som visar sig inom angivna garantitider.
Garantitiderna börjar gälla när Laddlösningen är installerad
och klar för användning. OEs ansvar omfattar inte fel om
OE gör sannolikt att felet beror på olyckshändelse eller
därmed jämförlig händelse. OEs ansvar omfattar inte
heller fel som uppstår till följd av bristfälligt underhåll,
ändringar utan OEs skriftliga medgivande, av Kunden
oriktigt utförda reparationer, brister i att följa tillverkarens
drift- och skötselinstruktioner eller annat agerande av
Kunden. OE ansvarar inte heller för normal förslitning eller
försämring.
11. Reklamation
Om Kunden vill åberopa att Laddlösningen är felaktig, ska
denne omgående underrätta OE om felet. Sådan
underrättelse sker till OEs kundservice via e-post till
info@oskarshamnenergi.se, eller tel.nr
0491-88 110. Reklamerar Kunden inte inom skälig tid
efter det att han märkt eller borde ha märkt felet får felet
inte åberopas av Kunden.
12. Force majeure
Part är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i omständigheter av det slag som anges nedan (nedan ”Befriande omständigheter”) och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet därav. Såsom Befriande
omständighet ska anses bland annat myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, onormala väderförhållanden, översvämning, knapphet på
transportmedel, varor eller energi eller olyckshändelse av större omfattning samt fel i eller försening av leverans från underleverantör orsakad av sådan Befriande omständighet.
13. Ansvarsbegränsning
OE är inte ansvarigt för följdskador eller indirekta skador, inte heller för indirekt förlust som kan åsamkas Kunden. Denna ansvarsbegränsning omfattar, men är inte begränsad till hyreskostnader, inkomst, utebliven vinst och kapitalförlust. Kunden har inte rätt till ersättning för skada i näringsverksamhet.
14. Underentreprenör
OE äger rätt att anlita underentreprenör för att fullgöra sina skyldigheter enligt avtalet.
15. GDPR / Personuppgifter
OEs behandling av personuppgifter följer GDPR och uppgift om
hanteringen av dessa finns uppdaterade på eon.se/legal.
16. Tvist
Tvister som uppstår i anledning av avtalet ska slutligt avgöras av allmän domstol. Tvist kan även prövas av Allmänna reklamationsnämnden.